Sider

fredag den 4. december 2009

Advents-Nielsen og millionen



Tak for skrabekalender til Advents-Nielsen. Det hedder den! Den gjorde i hvert fald hjemme hos os på Nielsen-højborgen (selvom den egentlige nisse vist mest er min mor, der hedder Hansen).

Den kommer trofast, og selvom den flere gange har meldt ud, at nu er det snart sidste gang, den kommer (fx da jeg flyttede hjemmefra, blev 25, fik et barn, blev 30), hvilket i øvrigt ville være helt ret og rimeligt, så er det, som om den alligevel hvert år i slutningen af november får ondt af, hvis vi "børn" (på 30, 27, 23 og 21) skulle undvære en skrabekalender.
Og det er jeg faktisk i mit hemmelige og barnlige sind rigtig rigtig glad for.

For selvom jeg er matematiklærer og ved lidt om sandsynligheder, så er det alligevel, som om mængden af gran og pebernødder i december sætter dømmekraften lidt ud af spil og giver plads til irrationel fantaseren om, hvordan jeg juleaftensmorgen i vaskereklame-hvid slåbrok ved det tykke kalenderlys med løst krøllet hår og naturlig morgen-make up tager min forsølvede kaffeske (jeg lover ikke at skrabe med mobilen den dag, Anders!) og skraber mig til det 10. juletræ ...

Og så er det, at min fantaseren bliver meget tåget og uklar: For hvordan er det lige, at man, klædeligt såvel som uklædeligt, hiver en jubelscene op af lommen, der matcher ti krydser, der lige præcis i dén sammenhæng er adgangsbillet til 1 mio?
Så går jeg lidt i stå...

Jeg er ikke engang nået til at tænke på, hvad de skal bruges til. Men jeg har selvfølgelig også næsten 20 døgn endnu.

2 kommentarer:

  1. Må man foreslå en julegave til én man ellers ikke er på gaver med??? ;)

    SvarSlet

Orv, hvor bli'r jeg glad, hvis du lægger en kommentar!