Sider

torsdag den 5. maj 2011

Hvad man kan lære af fondant

Hvis du ikke ved, hvad fondant er, så er du præcis lige så klog, som jeg var for 14 dage siden.
Okay, faktisk ved jeg stadigvæk ikke helt, hvad det ER.

Men nu jeg ved, hvordan det ser ud.
Og føles.

Det er sådan noget hvidt modellervoks.
Som hviner helt vildt i tænderne.
Man kan nemlig spise det.
(Det ved jeg godt, at man i princippet også kan med 'rigtig' modellervoks, men det er vel ikke decideret anbefalelsesværdigt?)
Og fondant er garanteret kun 97% sukker og 3% usund.
(Modsat 'rigtig' modellervoks, der er hvad? 92 % mærkelige ting og 8 % usund?)

Nå. Men hvis man er vildt sej, kan man lave ting af fondant.
Og så kan man have en blog, hvor man viser billeder af, at man har bygget Eiffeltårnet, Obama og et toilet. Eller måske endda Obama på toilet oppe i Eiffeltårnet?
Kagemor har godt nok ikke lige bygget det, men ret så meget andet kewl.

Pointen er, at der skulle noget til at matche de i omegnen af tyve kager, vi lavede til Karlas navngivning.
Og så tænkte jeg, at jeg da i grunden var ferm til det der modellering i fritteren.
(Og glemte, at jeg i gymnasiet var helt afsindig dårlig til det med ler og pølseteknik og fik oversprøjtet billedkunstlærerens lyse sommertøj og alle i lokalet med ler. Undskyld, i øvrigt!)

Så selvom alle andre åbenlyst øver sig og laver øve-modelleringskager til familien, så har jeg åbenbart lyttet, når nogen har sagt "Yes, we can", "Slug frøen" og "Fake it till you make it" .
Derfor havde jeg lilla fingre til navngivningen, fordi det der farvepasta faktisk er ret for real.
Og derfor fandt jeg ud af, at elasticiteten i fondant ryger sig en solid tur, når man hamrer marcipan i.

Men til gengæld blev der en kage ud af det.
Og alle sagde, den var fin.
Og jeg lærte ikke at være (så) perfektionistisk (på kagefronten).
Og (gen)lærte, at det faktisk er vildt fedt at lave ting ud af bløde ting.

Gode råd:
Sørg for at lave rigeligt. Sådan en kvart kage er lige præcis tilpas til frokost til én person et par dage senere.
(Den kan sagtens tøes op i mikro, hvis vi skal dvæle ved denne opfindelses fortræffeligheder igen).
Fondant er virkelig virkelig ikke rigtig godt at spise rent. Gå klart efter den marcipan, du ikke har rullet ind i fondanten.
Tag et billede af din kreation så langt væk fra, at det næsten ser en lille smule prof ud, når du lægger det på din blog.

4 kommentarer:

  1. Du står ligepracis langt nok væk til at det ser flot ud.

    - Og jeg er vild med de der smukke kager, men kan ikke lide at spise fondant. Hvornår er der nogle der bare lærer at folde noget god marcipan, så det ser ligeså vidunderligt ud som det smager?

    SvarSlet
  2. Jeg er imponeret, så enten har kamera afstand og indstilling været helt i vinkel, eller er din kreation meget bedre, end du selv synes :)

    SvarSlet
  3. Åhhh... Tak :) Den beskrivelse bragte smilet frem her!

    Må hellere notere mig alle dine erfaringer, hvis jeg en dag skulle få lyst til at lege med spiselig modellervoks.

    Flot, det ser den ud!

    SvarSlet
  4. Hi hi :)
    Den er blevet flot!
    Vi brugte også fondant til mine kager til min fødselsdag (se evt. indlæg). Så kender dine oplevelser ;)

    SvarSlet

Orv, hvor bli'r jeg glad, hvis du lægger en kommentar!