Sider

tirsdag den 11. januar 2011

Tyl og koner

Anders har engang skrevet noget om prinsessificering. Og tyl. Og piger. Og det, forældre gør ved deres børn, hvis de behandler dem som små konger og dronninger. Agtigt. Derfor måtte Karla ikke få prinsessetøj. Engang.

For hver mandag fem min. i hentning ser man mig hamre rundt i lejligheden og lede efter en lilla dansenederdel med solid tyl og ditto Hello Kitty dansesko.
Barnet ville gerne gå til MGP/Hip Hop, og forældrene tænkte, at det da lød som noget, der på den lange bane kunne være både sjovt og give en del street credit (måske fordi de tænkte på, at de selv godt gad ha' styret det der skolefestdansegulv lidt mere i syvende klasse). Lød også sådan rimelig mixede hold-agtigt. Altså med undtagelse af det hold, Karla kom på.

Og hvad gør man, hvis man har et dansehold med kun piger i alderen 3-4 år? Man pimper det med titlen 'prinsesseholdet'. Hvorfor det selvfølgelig er indsmurt i babylyserød, dansedragter, flæser og tyl. Total hiphop dér!

Nåmen faktisk er det ret godt. God musik, og Karla elsker 'skolelæreren'.
Og imens sidder man så i et ventelokale med alle de andre forældre, der strikker, læser og venter på, at børnene er færdige med at gi' den som Sys Bjerre med strutmave.

Den venten er interessant, for mange har egentlig så travlt med at agere 'vente', at der er ret lidt snak, selvom vi jo altså sidder der hver mandag. Men når man har en baby under armen, kalder man ligesom på samtale. Åbenbart. Og det plejer at være hyggeligt. Lidt om andres børn, hvem der ligner hvem og den slags.

Fandme ikke i går.
Faldt i snak med dame 1, da Lucca nedstirrede hende. Dame 2 meldte sig ind i samtalen, da Lucca gylpede. Strikkedame 3 meldte sig ikke helt, men var med på en lytter.
Vi taler om, hvordan Karla har 'taget det' at blive storesøster. I grunden pænt, siger jeg. Og lidt mere om aldersforskel. Hvor stor er forskellen på deres. Hvad er mon mest hensigtsmæssigt. I ved sådan lidt tralala-snak.

Indtil dame 1 siger: Ja, det er jo egentlig lidt pudsigt. Jeg har læst et sted, at det at få en lillesøsken svarer til, at der flyttede en anden kone ind.
Jeg tænker lala - HVAD?
Dame 1: Ja, sådan følelsesmæssigt for barn nr. 1.

Mærk lige dén nede i maven.
En anden kone.
En ANDEN KONE!
Uden man lige blev spurgt. Velkommen til, bliv du endelig hængende resten af mit liv, mens jeg bare skal behandle dig totalt i orden.

Lige pludselig synes jeg, at Karla er verdens tålmodigste og sødeste storesøster, når man husker på alle de flyveskaller og knock outs, der vel egentlig havde været på sin plads. Og når hun siger til 'kone 2', at hun eeelsker hende, så tænker jeg, at hun er væsentlig mere sympatisk end mig.
Tror nok, at jeg havde behandlet hende skinken en anelse anderledes ...

Godt at vi voksne (bilder os ind, at vi) VED, at de får SÅ meget glæde af hinanden og bliver hinandens bedste venner, ikke?

P.S. Selvom jeg lige måtte præcisere for gemalen, at parallellen selvfølgelig er en anden MAND for ham, så er hans tanker om prinsessificering nu faktisk ikke så tovlige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Orv, hvor bli'r jeg glad, hvis du lægger en kommentar!