Sider

mandag den 28. marts 2011

Hvad bankrådgivere siger til seriøse budgetter

Danske familier vil i 2011 komme til at (opleve at) have færre penge!
Det siger nogle af dem, der ved noget om penge selv.

Jeg er jo faktisk uddannet matematiklærer, så der er ting, jeg godt kan regne ud.

Fx at gemalen for første gang i sit liv ikke bruger flere penge, end han tjener!
(Mega highfive for at klare opstart som selvstændig under finanskrisen)
Fx også, at jeg på ingen som helst måde har indkomst nok til at dække udgifter.
(Hvilket ingenlunde skal forstås som utaknemmelighed over SU, men snarere et virkelig bittert opstød over, hvad en graviditet fra helvede kan betyde for ens økonomi!)
Fx at det er uendelig fedt at have forældre, der kautionerer for lejlighed, inviterer på skiferie og inviterer på badeferie.
(På den måde undgår vi så også at falde helt igennem på det mondæne Frederiksberg, hvor vi rent indkomstmæssigt må trække hele kommunen ned)


Og jeg kan også godt huske, dengang jeg faktisk sparede en helt masse op af min lærerløn.
Og vi overvejede at købe hus i Jylland.
(Virker lidt som en seriøs hormonel vildfarelse hos os begge, sådan som vores liv ser ud nu - men med Karla på to måneder virkede det afsindigt fornuftigt)
Og søde Hanne Bankrådgiver skulle se budgetter og sedler og papirer og underskrifter og alt muligt.
Og vi havde virkelig regnet og opstillet og været vildt seriøse.
Og faktisk var vi jo begge to matematiklærere.
Og vi havde endda lagt alt muligt oveni, fordi vi endelig ikke ville sidde for hårdt.

Hanne Bankrådgiver smilede - mest til mig, Anders er jo selvstændig og dermed ikke én, man kan regne med sådan økonomisk set, åbenbart - og kiggede på vores papirer.
Smilede igen og sagde:
Ja, det ser jo meget fint ud. Men vi har sådan nogle standardbeløb, vi bruger i forhold til rådighedsbeløb.
Og så smed hun lige 5.000 oven i det vildt overdrevne beløb.
Om måneden.

Nå, ja - det er da sådan set ikke fordi, vi ikke gider at hamre ti plovmænd efter noget champagne, wellness, rom og for et par tusind lav- og finkuturelle ting hver måned.
Faktisk tror jeg godt, vi gider.
Sagen er bare den, at vi endnu ikke har prøvet begge to at have et arbejde (med løn) samtidig.
I 12,5 år that is!
(Og ja, vi har kobberbryllup til januar. Og blev gift tidligt. Men er ikke SÅ mærkelige. Og har haft andre kærester. Og gider virkelig ikke sære metaller og halve æresporte i øvrigt!)


Men det betyder altså, at jeg ikke lige er SÅ bange for, at vi går bankerot i år.
Vi har alligevel ikke penge til rådighed, så at fedtskatten (som vi alle kender så godt) og portoen stiger, vælter ikke den tomme pengekasse herhjemme.

Til gengæld er der måske odds for, at vi faktisk får et rådighedsbeløb i 2011.
Hvis jeg får et job til efteråret. Eller bare dagpenge.
Men helst et job.
(Hvis du fx har et til mig, så skal du endelig ikke tænke ti gange, før du smider mig en mail! Så skriver jeg 51 takkeindlæg til dig! Mindst!)

Og så lover jeg at skrive om, hvordan det føles at være nyrig med rådighedsbeløb!!

7 kommentarer:

  1. Hej Lea - argh - kender det. Især det der med laaaaaaange perioder uden to seriøse indkomster. Kender dog ikke helt til forældre der inviterer og kautionerer. det er edderbankeme sejt. Tillykke med dem! Og hey - god strepsil-mandag...

    SvarSlet
  2. Mit liv i en nøddeskal, har selv siddet og regnet og skrevet op og skrevet ned og lagt ekstra oveni, for at gå ned i banken som påstår, at vi ikke kan låne, fordi familier med børn skal have et større månedligt rådighedsbeløb.
    Men søde bankdame, vi bruger jo ikke mere end vi har....næsten altså, satser stærkt på at 2011 er året jeg vinder i lotto!

    SvarSlet
  3. Jeg har sådan en bankrådgivermand herhjemme. Suk.
    Altså han er jo dejlig og alting, forståes. Men han er fandme svær at overbevise om nødvendigheden af ret meget. Altså som for eksempel hus og have....
    Kh L

    SvarSlet
  4. Jeg skal til møde i en måske ny bank d. 6. april. Nu er jeg forberedt! :)

    SvarSlet
  5. 12,5 år. Det er sgu godt nok længe. Men rart at man ikke er den enest ei den situation. Vi kører på niende år nu. Samme situation. Phew.
    Vi prøvede at skifte bank engang. Havde realistisk budget med ned. Det var det vi var vant til at klare os for, men i følge deres beregninger, havde vi et rådighedsbeløb på kun 6700,- om måneden, og man skulle have mindst 13500,- WTF?!?

    SvarSlet
  6. Nyrig med rådighedsbeløb vil jeg gerne høre meget mere om, så satser på at der er et job til dig (selvfølgelig er der det).

    SvarSlet
  7. Lad mig lige som den praktiske gris indskyde at det GODT kan betale sig at tale med forskellige banker. Man tror (jeg troede) at det bare er tal, og at alle kan se at det bare er tal, og at ALLE læser de tal ens, men jeg har taget grueligt fejl. Fra at have haft en bank, som næsten var villige til at erklære os konkurs, så er vi nu skiftet til en anden som synes det hele ser fantastisk ud, og som lige har lagt vores økonomi om, så vi nu næsten er det man kan kalde "rige". Vi er gået fra 0 til 100 på lykkebarometeret på få dage, bare ved at skifte bank. Prøv det.

    SvarSlet

Orv, hvor bli'r jeg glad, hvis du lægger en kommentar!