Sider

onsdag den 17. marts 2010

Pædagogisk paradoks

Jeg går på et universitet - eller rettere: en universitetsskole, som det så kort og fint hedder.
En pædagogisk en af slagsen, hvor vi både bryster os af og virkelig øver os i at give teoretiske forklaringer, fulde af på-den-ene-side-og-på-den-anden-side anerkendelse af, at andre perspektiver også er meget værdifulde og helt sikkert ville kunne udsige noget andet om den verden, vi hver især går og synes er virkeligheden.
Faktisk elsker jeg det!
Helt vildt meget!

Men nogen gange går der så meget forståelse og anerkendelse i butikken, at jeg næsten kommer til at savne den tid, hvor jeg højt og helt ærligt sagde kategoriske ting som "INGEN mennesker mener for alvor, at det er fedt at snyde i skat", "ALLE mennesker vil et eller andet sted andre det bedste", "jeg kommer ALDRIG til at købe noget på McDonald's", "sådan vil jeg ALTID være" osv.

Måske er det et lignende lillebitte oprør (eller et typisk tegn på, hvor forældet nogle ting på universiteterne altså desværre er), når der på ovennævnte pædagogiske universitetsskole på en hylde med bøger med meget lavt lix-tal står med blokbogstaver: LÆSNING FOR LÆSERETARDEREDE

(Her skulle selvfølgelig have været et billede, men jeg glemte sådan at tage det, fordi jeg havde en liter skildpaddeis i tasken, som jeg var bange for ville smelte ud på ph.d.'en "Velkommen til Pussyland" - jo det er skam et meget seriøst studie!)

Jeg kommer nok til at glo lidt, hvis Karla en dag får en seddel med hjem, hvor der står, at hun er læseretarderet; der vil jeg nu nok alligevel udbede mig lidt pli og lidt læsevanskeligheder i stedet ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Orv, hvor bli'r jeg glad, hvis du lægger en kommentar!