Sider

tirsdag den 23. marts 2010

Landet, pølser og bøhmænd

Jeg har været på landet i weekenden - altså det der indbegreb af land, som både ligger i Jylland og samtidig uden for lands lov og ret.

Noget af det er jeg lidt (hemmeligt) forelsket i:

Får, der får lam og siger mææh så højt, så Karla bliver skidebange, og frisk luft, som man bare får en helt mærkelig lyst til at smage på, fordi det lugter så meget af frisk luft.

Og rigtig meget andet er jeg vildt rædselsslagen over:

Fx alt det der hø/halm (og ja, jeg ved, at man skal kende forskel, og nej, det gør jeg ikke, og p.s.: Jeg er ligeglad), som de får sjosker rundt i, der er fuld af tis og klams, der skal muges ud.
Eller det der mørke, der bare er så buldermørkt, at 43 bøhmænd ville have frit lejde på én gang, og som stimulerer min fantasi som ingen krea-idémager-øvelse endnu har formået.
Og de der butikker, biografer og kiosker, der bare ligger så langt væk, så man enten må græde sig i søvn over, at man ikke laver månedsmadplaner eller bare tænke mandag aften, at en rugbrødsmad med honning også faktisk næsten er lige så god som en plade Valrhona (hvilket i øvrigt IKKE er tilfældet!).
Og den offentlige transport, der eksisterer i så tilpas sindssyge intervaller, at man enten kan komme til tidlig morgenkaffe eller til natmad og forresten skal hentes eller gå mange lange kilometer.

Jeg blev kørt til den offentlige transport i morges - til landbussen mod Århus. Og så ku' jeg pludselig huske, hvordan det var at være landbarn (på den utilpassede måde selvfølgelig, fordi det var på en fællesledet og flippet efterskole med lærerforældre, men alligevel):



At sidde bag ved det her skilt og køre to stop og mindre end en km i en gammel bus, mens der lugter af væltede makrelmadder og prut, og vi griner af buskort-damen, der altid sidder med sit buskort i munden og er bange for os (undskyld!), og vi frygter buschauffør Krølle, der er mindst psykopat, og de andre har skolesko og skolejakker, fordi de har nogle andre hjemme på gården, der er fulde af mudder og møg.

En orn'lig fed virkelighedsflugt, men jeg undrer mig stadig over, hvordan man ved et landbus-stoppested vil få fat i de pølser, is og øl/sodavand, som man bare ikke må spise i bussen?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Orv, hvor bli'r jeg glad, hvis du lægger en kommentar!