Sider

fredag den 15. juni 2012

Så opfør os dog ordentligt!!

Jeg har eksamener for tiden. I læssevis.
Det er ikke mig, der er til eksamen. I hvert fald ikke sådan rigtigt. Jeg er 'bare' til eksamen som eksaminator.
Meget spændende. Og lidt hårdt.

Men jeg elsker det faktisk også. Fordi jeg synes, det er så pissevigtigt at gøre det godt!
Som eksaminator og censor.
Det kræver noget at eksaminere ud fra en skala, hvor argumentationen for karaktergivning går på mængden af væsentlige/uvæsentlige mangler.

En vinkel kan være at gå direkte i kødet på de oplagte mangler på en måde, så de studerende i hvert fald heller ikke er det fjerneste i tvivl om, hvor mangelfulde og talentløse de er. Uanset bedømmelsen.
Det er åbenbart en vinkel, der bruges.
Fandme ikke særlig flot gjort!

Resultatet er, at jeg har mødt oceaner af studerende, der er nervøse langt ud over det sædvanlige og rimelige. Som i angst. Som føler, at deres eksistens er på spil. At de kun kan fejle. Og frygter, at jeg skifter personlighed, når vi ses i eksamenslokalet.
Og selvom de er rationelle omkring det, så husker deres kroppe åbenbart summen af alle dårlige eksamensoplevelser, når de nærmer sig.

Det gør mig virkelig vred.

Jeg praktiserer ikke gavebod til eksamen.
Og jeg ved også, at mange studerende synes, at jeg stiller store krav. Og forlanger, at de skal kunne deres stof og arbejde selvstændigt, kritisk og teoretisk. De har fuldstændig ret.

Men jeg gør mit ypperste for, at de - uanset niveau - får en behagelig, ligeværdig og ordentlig eksamination.
Derfor bliver jeg selvfølgelig også rigtig glad, når studerende melder tilbage, at de har oplevet det sådan.
Det burde bare ikke være nødvendigt at fremhæve det som exceptionelt.

Så klap jeres børn, unge eller jer selv på hovedet, når de/I går til eksamen.
Det handler om faglighed. Og om anvendelse af faglighed. Ikke om andet.

Og når/hvis I møder ubehagelige og upædagogiske mennesker på den anden side af bordet, så er det ikke rimeligt. Der står ikke nogen steder, at man skal være strid og hård som eksaminator.
Det kan være slemt nok at få en dårlig karakter. Der er ingen grund til, at man skal have fornemmelsen af nakkeskud og likvidering samtidig.

Og jeg ved godt, at ikke alle mine studerende er tilfredse med deres resultater.
Og at nogen helt sikkert synes, at jeg er en stor idiot, fordi de ikke fik den karakter, de gerne ville have haft. Og sikkert også synes, at de fortjente.
Det er en del af fagligheden at lave de vurderinger, man godt ved, at nogen kan blive skuffede og vrede over.
Også selvom de studerende måske ikke kan huske argumentationen 1 time efter.

Men det er ikke spor fagligt som eksaminator at få nogen til at føle sig forkert og komplet uduelig på alle områder.
Det kan de studerende huske 2, 7, 14 og 26 år efter!